Spis treści[ukryj] |
Życie i twórczość[edytuj]
Pochodził z rodziny o tradycjach muzycznych, jakkolwiek rodzice pragnęli by zajął się handlem. Sisley wykazywał jednak już od wczesnej młodości talent plastyczny i dlatego w roku 1862 trafił do pracowni Marca-Charles'a-Gabriela Gleyre'a, szwajcarskiegomalarza tworzącego w Paryżu, gdzie uczył się wraz z Auguste'em Renoirem i Claude'em Monetem.
Na swych obrazach Sisley przedstawiał najczęściej pejzaże okolic Paryża oraz podparyskie miasteczka. Do jego ulubionych miejsc, w których szukał inspiracji były podparyskie regiony Louveciennes i Marly-le-Roi. W jego impresjonistycznych przecież dziełach można dostrzec wpływ artystów angielskich, pejzażysty Johna Constable'a i prekursora angielskiego impresjonizmu, Josepha Turnera.
Sisley, znany ze spokojnego i melancholicznego usposobienia, preferował przedstawienia pejzaży jesiennych i zimowych niż, jak miało to miejsce w przypadku Moneta, przesyconych letnią, pełną słońca atmosferę. Nie znaczy to jednak bynajmniej, iż wśród jego prac nie znajdują się także pejzaże wiosenne i letnie. Do końca życia zachował wierność założeniom impresjonizmu i nie próbował eksperymentów z innymi kierunkami w malarstwie. Artysta był mało znany za życia i zmarł w samotności, jego prace stały się popularne dopiero po śmierci.
Najważniejsze dzieła Sisleya[edytuj]
- Kanał Saint-Martin - 1872, Musée d'Orsay, Paryż
- Mroźny dzień w Louveciennes - 1873, olej na płótnie 46 x 61 cm. Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie
- Regaty w Moseley - 1874, Musée d'Orsay, Paryż
- Pod mostem w Hampton Court - 1874, Kunstmuseum Winterthur
- Sekwana w Port-Marly - 1875, Musée d'Orsay, Paryż
- Powódź w Port-Marly - 1876, Musée d'Orsay, Paryż
- Odpoczynek na brzegu potoku. Na skraju lasu - 1878, Musée d'Orsay, Paryż</small.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz